BEZPEČNOST VŽDY NA PRVNÍM MÍSTĚ

V bankovním světě je vše samozřejmě perfektně zabezpečené. Karty, terminály, bankomaty, platby na internetu i elektronické bankovnictví. Přesto zloději nezahálejí. Proto jsme pro vás připravili přehled toho nejdůležitějšího, co se hodí vědět o placení a správě peněz online.

Něco se stalo? Neprodleně nám zavolejte

ČSOB Premium Blokace platebních karet +420 495800111 Ztratili jste kartu? Někdo vám ji ukradl? Nebo máte podezření na její zneužití? Nic neodkládejte a neprodleně kontaktujte náš Helpdesk na čísle 495 800 111, kde vám ji pro jistotu rovnou i zablokujeme. Číslo si raději pro všechny případy uložte do telefonu – jde to jednoduše naskenováním QR kódu.

Více informací o tom, co dělat při ztrátě karty a osobních věcí, které k ní máte pojištěny, najdete na této speciální stránce.

Zásady placení kartou

Pro všechny karty, včetně našich prémiových, platí následující zásady, které doporučujeme si projít. Můžete se ale také spolehnout, že prestižní karty ČSOB Premium jsou skvěle pojištěné (v případě ztráty či krádeže vám zdarma vystavíme do 3 pracovních dnů nové).

  • Prvky chránící karty

    Karty mají množství prvků, třeba čip, vícemístné číslo, podpisový a magnetický proužek, hologram či CVC/CVV kód. Vždy ovšem buďte obezřetní, komu tyto údaje sdělujete, zvláště číslo karty, její platnost a kód ze zadní strany.

    Prvky chránící karty

    Kartu chrání také PIN kód. Kvůli bezpečnosti se karta při jeho 3. chybném zadání do následujícího dne zablokuje. Odblokovat ji můžete v internetovém bankovnictví nebo Smartbankingu přes „Zobrazení PIN ke kartě“. A určitě jej nezapomeňte ani čas od času změnit, což lze snadno a zdarma v kterémkoli našem bankomatu.

    Navíc ji chrání i limity, tedy částky, které je možné maximálně utratit v daném období. Proto je nedoporučujeme nastavovat zbytečně vysoko. Pokud byste někdy potřebovali zaplatit větší výdaj, pak si je dočasně můžete změnit snadno ve Smartbankingu i internetovém bankovnictví.

  • Placení v obchodech

    Při placení nikdy svou kartu nespouštějte z očí – personál obchodníka by ji nikdy neměl odnést mimo váš dohled, ať už v prodejně či restauraci. PIN vždy zadávejte obezřetně a dbejte na to, aby ho nikdo nezjistil. Po skončení transakce si pak zkontrolujte, zda vám byla vrácena skutečně vaše karta. A nezapomeňte si ani vzít a schovat potvrzení o platbě.

    S našimi kartami samozřejmě můžete platit i bezkontaktně. Na spoustě míst dnes stačí kartu jen přiložit a do 500 Kč není potřeba zadávat PIN. Jen občas se může stát, že po větším množství bezkontaktních plateb terminál kartu z bezpečnostních důvodů odmítne (chráníme ji tak proti možnému zneužití při krádeži). V takovém případě ji stačí pouze zastrčit a PIN zadat.

  • Výběry z bankomatů

    Při výběrech dávejte pozor na nezvané diváky – raději si při zadávání PINu zakryjte klávesnici. V případě, že by bankomat nesl stopy manipulace (poškrábaný vstup pro karty apod.) nebo na něm bylo neobvyklé zařízení, nepoužívejte jej a dejte nám vědět na Helpdesk 495 800 111. Určitě nám zavolejte i v případě, když vám bankomat kartu nevrátí.

  • Nakupování na internetu

    Platby kartou online si jednoduše nastavíte v internetovém bankovnictví nebo Smartbankingu, případně osobně u nás v pobočce. Stejně tak si určitě nastavte 3D Secure, tedy potvrzení plateb SMS kódem, a vybírejte si ty obchodníky, kteří jej podporují.

    Jak přesně placení na internetu s 3D Secure probíhá a jaké údaje z karty jsou pro potřeba?

    placení na internetu s 3D Secure

    Při placení nezapomeňte ani v adresním řádku prohlížeče zkontrolovat ikonu zámku. Po kliknutí na něj se zobrazí certifikát platnosti a ověření identity stránky.

    Nereagujte na e-mailové ani telefonické požadavky o sdělení údajů o vaší kartě. A to ani svým známým na sociálních sítích (jejich účet totiž může být napadený hackerem).

  • Placení v zahraničí

    Před cestou do ciziny doporučujeme zkontrolovat platnost karty. Pokud by měla vypršet během vašeho pobytu, požádejte si o novou. Ušetříte si tak spoustu případných starostí.

    Pokud vám kartu v zahraničí odcizí nebo vám třeba bankomat nevydá peníze, okamžitě volejte náš Helpdesk na čísle +420 495 800 111, který je tu pro vás nonstop.

    V cizině si také dávejte pozor na bankomaty ve směnárnách. U nich odmítněte zúčtování v Kč, kurz totiž nemusí být výhodný, a bankomaty vám dokonce mohou strhávat poplatek. Proto raději využívejte kartu a ponechte si jen přiměřenou rezervu v hotovosti.

  • Obrana před karetními podvody

    Skimming aneb kopírování magnetického proužku – útočník umístí speciální zařízení k bankomatu, odpozoruje PIN a vytvoří padělek karty. Proto si vždy při zadávání PINu zakrývejte klávesnici.

    Hacking aneb odcizení dat o kartě přes počítač – útočník použije virus, speciální aplikaci nebo wifi síť k napadení počítače, aby získal platební údaje. Proto používejte antivirový program, neotevírejte neznámé přílohy e-mailů, neinstalujte podezřelé programy a ani nevyužívejte veřejné wifi pro operace s kartou.

    Phishing aneb podvodné získávání citlivých údajů – útočník vytvoří falešnou zprávu od důvěryhodné osoby nebo instituce s cílem vylákat z vás citlivá data. Ta poté zneužije k přístupu do e-bankovnictví nebo ke karetním transakcím. Proto pozorně čtěte e-maily i žádosti na Facebooku.

Správa peněz online

U nás máte ke svým penězům přístup nonstop – přes počítač, telefon či tablet. A můžete si být jisti, že se k nim nikdo jiný nedostane. Určitě ale neuškodí seznámit se s možnostmi našich aplikací blíže, včetně několika tipů, jak je bezpečně využívat.

  • Internetové bankovnictví

    Internetové bankovnictví nevyhledávejte přes vyhledávače jako Google nebo Seznam a ani si jeho internetovou adresu neukládejte do oblíbených položek

    Přihlašujte se přes zabezpečenou stránku www.csob.cz (tlačítkem vpravo nahoře) a zkontrolujte si, že adresa přihlašovací stránky je https://ib.csob.cz

    Zabezpečení poznáte podle zeleně podbarveného řádku, kde má být vidět „https“ a ikona zámku (po kliknutí na ni se zobrazí certifikát)

    Zeleně podbarvený řádek - platný certifikát

    Pokud vám přihlašovací stránka připadá podezřelá, něco se na ní změnilo, vše ověřte u naší Helpdesku na čísle 495 800 111

    Přihlášení je dnes pro většinu našich klientů tzv. 2faktorové, což znamená, že je nejen potřeba znát přihlašovací údaje (identifikační jméno a PIN), ale navíc je nezbytné vše potvrdit i opsáním kódu z SMS či přes aplikaci Smart klíč.

  • Smart klíč

    Aplikaci ČSOB Smart klíč jsme vymysleli tak, abyste měli přihlašování do internetového bankovnictví a potvrzování plateb ještě pohodlnější. S ním totiž nemusíte přepisovat kódy z autorizačních SMS, na vše vám bude stačit jen PIN, otisk prstu či sken obličeje.

    Při ztrátě zařízení, na kterém máte Smart klíč nainstalovaný a aktivovaný, nám neprodleně zavolejte na Helpdesk 495 800 111 a my vám se vším pomůžeme.

  • Mobilní bankovnictví

    V aplikaci ČSOB Smartbanking v případě potřeby snadno zablokujete kartu či změníte její limit. Při ztrátě zařízení, na kterém máte Smartbanking nainstalovaný, nás také co nejdříve kontaktujte na Helpdesku na čísle 495 800 111, kde vám jej deaktivujeme.

Pojistěte se proti internetovým hrozbám

Internet nemusí být vždy bez rizik – obzvlášť, pokud nejste příznivcem moderních technologií. S pojištěním internetových rizik ale můžete být velmi dobře chránění. A zahrnuje možnost pojistit nejen sebe, ale najednou i celou rodinu. A můžete ho mít dokonce zdarma, jako 1 ze 3 pojištění v rámci našeho balíčku ČSOB Premium. K čemu všemu se pojištění konkrétně hodí?

Shrnutí toho nejdůležitějšího, na co dát pozor

Naše internetové bankovnictví patří k nejlépe zabezpečeným aplikacím na trhu. Přesto můžete jeho bezpečnost ještě posílit, stačí dodržovat pár zásad.

  1. Používejte bezpečná zařízení – do internetového bankovnictví se přihlašujte pouze přes známá domácí nebo pracovní zařízení, která máte plně pod kontrolou
  2. Chraňte své přihlašovací údaje – identifikační číslo a heslo si nezaznamenávejte do mobilu, počítače, diáře ani na papírky u monitoru nebo v peněžence
  3. Volte hesla pečlivě – nepoužívejte žádná hesla, která by šla snadno odvodit, vyhněte se datům narození, částem tel. čísla, po sobě jdoucím číslicím apod. a jednou za čas je měňte
  4. Chraňte svůj mobil – telefon nikdy nenechávejte bez dozoru ani ho nepůjčujte jiným osobám, představuje totiž důležitý prvek zabezpečení vašich peněz a plateb
  5. Přihlašujte se bezpečně – k tomuto účelu u nás můžete využívat pro přihlášení do internetového bankovnictví kódy z SMS či Smart klíč (a to i pro potvrzení plateb)
  6. Neotevírejte nedůvěryhodné e-maily – zprávy od neznámých adresátů nebo s podezřelým předmětem či obsahem ihned mažte a neklikejte na přílohy ani odkazy
  7. Zvyšte bezpečnost svého účtu – v internetovém bankovnictví si můžete nastavit službu Moje info a v ní zasílání zpráv o všech operacích na účtu nebo s vaší kartou
  8. Kontrolujte zasílané informace – kdykoli se přihlašujete do internetového bankovnictví nebo potvrzujete platbu, přečtěte si podrobnosti v SMS či Smart klíči

Potřebujete něco vysvětlit podrobněji?

Zavolejte nám na Premium linku 800 370 370.