Volač a Klikač

Společná kampaň ČSOB a Policie ČR představuje kyberpodvodníky, kteří letos obrali více než 15 tisíc lidí průměrně o 160 000 Kč na hlavu. Přečtěte si, jak nenaletět.

Počet kyberútoků dramaticky roste. Jejich cílem jsou všichni, kdo mají účet a platební kartu – nejstaršímu letošnímu podvedenému bylo 88, nejmladšímu 15. Proto jsme ve spolupráci s Policií ČR připravili preventivní kampaň.

Seznamte se s Volačem a Klikačem

Nejčastější typ podvodů mají na svědomí Klikači, kteří se snaží získat citlivé osobní informace, jako jsou hesla, PINy apod. Podvodné e-maily nebo zprávy mají jediný účel – donutit vás kliknout na vložený odkaz. Působí věrohodně, ale přesměrují vás na falešné webové stránky imitující web vaší banky, přepravní služby apod. Vy vyplníte své přihlašovací údaje, aniž byste tušili, že je právě předáváte podvodníkovi Klikači.

Po telefonu se vás bude snažit obalamutit Volač. Představí se třeba jako pracovník banky a sdělí, že váš účet byl napadený a on jediný vám může pomoci prostředky zachránit. Snaží se získat přístupy a hesla k internetovému bankovnictví nebo platební kartě. Podvody jsou tak promyšlené, že vzápětí po bankéři vám zavolá ještě policista a historku potvrdí.

Vše o dvou nejčastějších typech kyberpodvodníků se dozvíte na webové stránce www.csob.cz/BranteSeRozumem.

5 základních rad, jak nenaletět

  1. Mějte na paměti, že podvodníci umí napodobit jakékoliv číslo i e-mail
  2. Dejte pozor, vydávají se za bankéře i policisty a působí věrohodně
  3. Nikomu nesdělujte citlivé informace ani neinstalujte program vzdálené správy počítače
  4. Vaše banka nepotřebuje znát váš PIN, ale Volač a Klikač ano
  5. Buďte obezřetní – nenechte se vmanipulovat do časové tísně a vše si ověřujte z více zdrojů

Natrénujte si odolnost proti kyberlumpům všeho typu

Vyzkoušejte si komunikaci s hackery na webu České bankovní asociace https://www.kybertest.cz/. Za necelé dva měsíce prošlo testem 54 tisíc lidí v průměru se 70% úspěšností. Kybertest se skládá z deseti nejčastějších podvodů. Další variantou je Kyberhra.cz, která cílí na žáky druhého stupně základních škol, studenty středních škol, odborných učilišť a víceletých gymnázií.

Za přečtení stojí také webová stránka ČSOB o bezpečnosti na internetu – s aktuálními hrozbami, blogy a kontakty na rychlou pomoc: https://bezpecnost.csob.cz.

Nedělejte stejné chyby jako lidé, kteří už o úspory přišli

  1. Lidé důvěřují neznámému – v digitálním světě mají mylný pocit, že se nemůže nic stát. Když odcházíme z bytu, zavíráme a zamykáme. Cizím lidem neotvíráme. Stejně bychom se měli chovat i při používání internetového bankovnictví a platebních karet
  2. Nepotvrzují si, že volá banka – banka totiž volá relativně málo a nikdy nechce citlivé osobní údaje
  3. Lidé věří, že jim volá policie nebo důležitá instituce. Opět platí, že ani policisté nikdy nebudou po telefonu nebo e-mailu vyžadovat důvěrné údaje
  4. Lidé nepochybují, že právě za nimi cizí člověk přichází s „mimořádnou nabídkou“ – zázraky se ale nedějí, jakákoli super výhodná nabídka je podezřelá už jen z principu.
  5. Lidé věří lidem na bazarových stránkách (Vinted, Sbazar). Neprověřují reference, nezkoumají více prostředí bazaru, nezjišťují zkušenosti ostatních nakupujících
  6. Lidé jednají ukvapeně – věří, že mimořádná nabídka trvá jen omezený časový úsek
  7. Lidé nekonzultují a neradí se. Nezavolají někomu dalšímu, aby se poradili (bance, policii, ale třeba i jiným členům rodiny)

Věříme, že přispějeme k menšímu počtu napálených lidí a snížíme šance podvodníků na úspěch. Doufáme, že všechny tipy využijete pro svou větší bezpečnost a vaše peníze zůstanou bezpečně tam, kde mají – na vašem bankovním účtu.