Dobro ukryté v kuličkách pepře

Vyzpovídali jsme Kláru Dohnalovou, jak je možné, že pepřová kulička značky .pepper..field dobývá Evropu a mění životy v Kambodži k lepšímu. Přečtěte si o tom, jak jedno otočení mlýnkem na pepř zlepší náladu nejen vám, ale i rodině na druhém konci světa.

Kampotský pepř od .pepper..field jsme na přání vás, našich klientů, nově zařadili mezi naše prémiové partnerské produkty a hned s 20% slevou. Už v době hlasování psala Kláře nadšená zákaznice, že si na ČSOB plánované akce počká. Jak mladý pár dokázal změnit život mnoha rodin v rozvojové Kamodže a nám přinést na jídelní stůl slast, která málem upadla v zapomnění na celém světě?

Kláro, jak jste s Davidem na cestách poznali, že držíte v ruce něco „prémiového“?

Hned na první ochutnání jsme pocítili výjimečnost pepře z oblasti Kampot. Kambodžané nám uvařili čerstvě ulovené krevety se stonky zeleného kampotského pepře. Když jsme začali odhalovat tajemství, které se za ním skrývá, přišli jsme na spoustu dobrých, ale i špatných věcí.

Ta dobrá věc byla naprostá výjimečnost produktu, který oceňují michelinští šéfkuchaři. Ale i výjimečnost v přístupu k pěstování pepře, který je dodnes největší kambodžskou pýchou, kterou si pečlivě – kuličku po kuličce – rodiny střeží. Ta špatná byla, že Pol Pot, předák Rudých Khmerů, málem v rámci genocidy všechen pepř zničil, ale díky výjimečnosti, kterou uznala i EU, se pole znovu obnovila.

Co chcete dokázat v Kambodži?

Na začátku jsme rodinám férovým výkupem pepře chtěli zkrátka a dobře jen pomoci. Po téměř třech letech od spuštění .pepper..field ale zásadně měníme životy rodin. Najednou mají finance na to, aby zachránili umírající políčko, peníze na školné pro děti a výjimečně si můžou dovolit i lékaře.

Teď v únoru naše snahy ocenil i sám ministr obchodu Kambodži, který nám řekl: „Vidím, že o všechny rodiny 300 malých farmářů je dobře postaráno, zvládnete to i se středními farmami?“ A tak jsme na jeho přání vymysleli, jak pomoci i větším farmám.

Co je vaším cílem v Evropě?

Přenést všechno to dobro z Kambodži sem. Naším cílem je všudypřítomný pozitivní marketing. Když farmář pečuje o každou kuličku jako o miminko, musí to poznat i naši zákazníci v Čechách. Proto máme ručně vyráběné české mlýnky, krabičky z Poličky, sklo od našich sklářů a vše balíme s láskou a ručně tak, jako bychom byli malá farma.

Jsme velmi precizní a staráme se o každého zákazníka se stejnou láskou jako rodiny o úrodu. Vy zkrátka musíte při obyčejném pepření chleba cítit, že ta chuť je natolik výjimečná, že vám nejen dělá radost každý den, ale že chápete smysl toho, proč nakupujete tak luxusní a kvalitní produkt, jako je kampotský pepř. Protože nikdo z nás není natolik bohatý, aby si mohl kupovat levné věci.

Udělat někoho na druhém konci světa nesmírně šťastným jenom tím, že si jeho pepř dáte do vajíček na snídani, to je prostě nádhera. Myslím na to pokaždé, když pepřím, že každým otočením mlýnku pomáháme čistě a jednoduše tam, kde si to lidé zaslouží těžkou a poctivou prací.