Robinhood ve finále Super Bowlu

Jaroslav Vybíral, hlavní investiční stratég ČSOB Asset Management | Hospodářské noviny | 11. února 2021

V únoru proběhlo finále Super Bowlu, kde se ceny reklamy opět dotkly rekordních výšin. Za půl minuty se v průměru platilo kolem 5,6 milionu dolarů, tedy asi o sedm procent více než loni.

Zaujalo mě, že se mezi reklamními spoty objevila samotná makléřská společnost Robinhood se svým sloganem We are all investors (Všichni jsme investoři). Firma se před pár dny skoro položila pod náporem nekrytých obchodů způsobených mánií okolo GameStopu. Zbojník Robinhood se tak musel sklonit před starými mocnými s prosíkem. Společnost požádala o dvojí infuzi, nejprve o jednu miliardu a poté o další 2,4 miliardy dolarů, aby ustála složitou situaci svého raketového růstu. Navzdory odvrácenému karambolu si však firemní management udržuje nadhled a smysl pro humor.

Platí, že účast ve finále Super Bowlu, tedy ta reklamní, ještě není automatickou vstupenkou mezi nesmrtelné. Když Tom Brady nastupoval ke svému prvnímu finále v roce 2002, mezi reklamními spoty se objevila jména jako Blockbuster, Radio Shack, Circuit City nebo Sears. Všechny tyto firmy nezvládly transformaci do digitální doby, skončily v propadlišti dějin a prošly si bankrotovým řízením.

Fenomén 3R (Reddit, Revolut, Robinhood) udělal z investování jednu velkou kratochvíli, která se skrývá pod slovem gamifikace (trefný český ekvivalent jsem ještě neobjevil, ocením vaše tipy). Vidíme obrovské množství call opcí (spekulujících na růst cen akcií) v rukou drobných investorů. Mnohé akcie totiž mají velký nominál, takový Amazon za 3300 dolarů si nemůže dovolit koupit kdekdo, ale opce se dá pořídit i za pár dolarů.

Kontext doplňuje, že žebříčky nejstahovanějších aplikací okupují investiční aplikace. Je pravděpodobné, že nestandardnosti budou přetrvávat tak dlouho, dokud bude lidstvo uzavřené doma před obrazovkami a mnozí nebudou mít dostatek jiné zábavy než obchodování s akciemi.

Nadhled je skutečně nutný. Obchodování s akciemi a zábavné klikání není investování. Uvedenou situaci je třeba v klidu sledovat zpovzdáli, výstřelky se dějí v malých segmentech trhu a dlouhodobou strategii výběru kvalitních firem by to nemělo nijak ovlivnit.