Ukliďte si zdravě a ekologicky

Připravili jsme pro vás rozhovor se zástupcem nového objevu našeho partnerského programu – Ing. Radkem Martákem ze značky Feel Eco. Zjistěte, co na té ekologické drogerii vlastně je.

Ukliďte si zdravě a ekologicky

Proč vznikla značka Feel Eco?

Ing. Radek Marták, ředitel výzkumu a vývoje značky Feel Eco
Ing. Radek Marták,
ředitel výzkumu a vývoje značky Feel Eco

Majitel a zakladatel Feel Eco Ivan Baťka chtěl vyvinout produkty, které by byly dobré pro naše vlastní děti a rodiny, splňovaly nejnáročnější ekologické a zdravotní požadavky a přitom byly vysoce účinné. Jeho dcera totiž trpěla ekzémem a klasické produkty na trhu jí nevyhovovaly. Zadání nebylo vůbec jednoduché, na začátku nikdo nevěřil, že se nám něco takového podaří vyvinout a vyrobit. I já jsem v té době měl dermatologické problémy a ani u mých dětí mi nikdy nebylo lhostejné, v čem budou vyrůstat.

Používáme suroviny rostlinného původu, aby naše produkty byly co nejšetrnější a po dosloužení snadno rozložitelné. Samozřejmostí pro nás je, že nepoužíváme suroviny testované na zvířatech ani žádné zdraví škodlivé látky ke konzervaci či parfemaci. Zato používáme stoprocentně recyklovatelné obaly.

Proč na úklid a praní vybírat ekologické přípravky?

Většina produktů na praní a úklid na trhu využívá ke své výrobě suroviny ropného původu anebo obtížně rozložitelné materiály. Tyto látky se tak dostávají do půdy a do vody, a tím pádem zase zpět k nám, do našich domovů. Nebezpečné jsou i různé chemické výpary, které dýcháte při úklidu konvenčními prostředky nebo konzervanty a parfemace.

Složení produktů má přímý vliv na naše okolí a zdraví. Proto určitě stojí za to zamyslet se nad výběrem produktů na úklid a praní a volit produkty šetrné ke zdraví i přírodě.

Jsou ekologické prostředky stejně účinné jako ty konvenční?

Je pravda, že stále ne všechny ekologické produkty na trhu fungují dobře. Při vývoji produktů u nás ve Feel Eco stálo od začátku zadání, aby produkty byly účinné, ekologické, šetrné ke zdraví a cenově dostupné. Nechceme a neděláme kompromisy upřednostněním jen některé z vlastností.

Účinnost prokazujeme certifikacemi, které mají nastavená přísná kritéria. Od začátku pracujeme s ekoznačkou EU Ecolabel. V letech 2010–2013 jsme ji na všech produktech měli jako první v Česku. Nejdůležitější pro nás ovšem jsou kladné reakce našich zákazníků, kteří se k nám rádi vrací.

Proč jsou ekologické přípravky dražší?

Kvalitní suroviny přírodního původu jsou dražší než ty ropné nebo špatně biologicky rozložitelné. Vyvinout recepturu produktu, která je účinná, přírodní a navíc koncentrovaná, klade nároky především na skladbu složek.

Pochopitelně něco stojí i vývoj a certifikace, které jsou pro zákazníka důležitou známkou nezávislého posouzení kvality a zjednodušují mu pak orientaci při výběru produktů – například známky, jako jsou EU Ecolabel, Nordic Swan či Vegan.

Co by ekologický přípravek neměl obsahovat?

K nejhorším složkám patří nebezpečné konzervanty MIT (methylisothiazolinone), BIT (benzisothiazolinone), CMIT (chlormethylisothiazolinone) anebo například bronopol (2-brom-2-nitropropan-1,3-diol), který je zdrojem formaldehydu. Takové složky ve výrobcích Feel Eco nenajdete.

Produkt by také neměl obsahovat složky ropného původu ani parfémové alergeny.

V čem jsou parfemace tak škodlivé?

Ve Feel Eco jsme vsadili na jemné parfemace, které dávkujeme velmi mírně a intenzivně řešíme jejich alergenní složky. Mít bezalergenní parfemace je pro nás opravdu důležité, především kvůli dětem, které nejčastěji trpí alergiemi. Bez alergenní zátěže ve vzduchu u vás doma si možná i lépe vychutnáte vůni kávy, čaje nebo čerstvě natrhaných květin ve váze.

Co byste vy osobně z hlediska ekologie chtěl změnit?

Asi nejdůležitější je snížit tvorbu dalšího zbytečného odpadu. Je to také politika Feel Eco ve všech procesech výroby. Nejlepší cesta je omezení spotřeby a nejlepší odpad je samozřejmě ten, který vůbec nevzniká. Plastové obaly sice nejsou u všech produktů nahraditelné mávnutím kouzelného proutku, ale ve Feel Eco to děláme postupně tam, kde to jde.

Používáme recyklovatelné obaly, u sypkých produktů přecházíme na papír, vyvíjíme koncentrované produkty. Nabízíme také velká ekonomická balení, případně možnost stáčeného prodeje. Neustále sledujeme trendy a testujeme nová řešení. Jde mi ale spíše o změnu přístupu ke spotřebě, hodnotě věcí a zbytečnému plýtvání. A to je pro mě osobně další velká výzva při cestě vývoje ekologických produktů.

15% sleva na veškeré produkty Feel Eco