Revoluce, nebo televizní bublina?

Americká internetová televize Netflix si letos připsala 75% nárůst ceny svých akcií. Jde o bublinu, nebo se raketový růst dá vysvětlit jinak?

Revoluce, nebo televizní bublina?

Netflix pro milion domácností

Firma negeneruje hotovost a financuje růst rostoucím dluhem. Přesto jsou ale investoři ochotni za akcie platit více než stonásobek očekávaných letošních zisků. Netflix má aktuálně přes 120 milionů předplatitelů. Inkasuje od nich po cca 10 dolarech měsíčně, bez růstu to obnáší zhruba 14 miliard dolarů ročně. Jde ovšem jen zhruba o desetinu tržní kapitalizace a při maržích panujících v sektoru je jasné, že cena akcií dále poroste.

Přístup k rychlému internetu má v zemích, kde Netflix působí (tedy takřka ve všech s výjimkou Číny), jedna miliarda domácností. Televize tak může teoreticky vyrůst osminásobně. Její tržní podíl bude ale globálně sotva vyšší než v USA, kde nečelí významným jazykovým a regulatorním bariérám. Na domácím trhu má Netflix předplacena zhruba každá druhá domácnost. Pro srovnání – je to více než u všech kabelových televizí dohromady.

Cena, obsah a pohodlí bez reklam

Důvody pro předplatné Netflixu najdete hned tři. Prvním je technologická výhoda proti stávající nabídce klasických či kabelových televizí. Klienta neobtěžuje reklama, svůj seriál si pustí kdykoli na mobilu i tabletu.

Druhým důvodem je cena. Předplatné Netflixu je nižší než základní nabídky některých kabelových televizí. Připojíte se navíc, kdy máte chuť, oblíbená internetová televize je s vámi i na cestách nebo dovolených.

Třetím důvodem je obsah. Akcie televize výrazně poskočily před pár lety, mj. díky úspěchu původního seriálu House of Cards (Dům z karet) s Kevinem Spaceym v hlavní roli. V tehdejší nabídce Netflixu šlo spíše o výjimku, protože většinu nabízených pořadů vyráběly třetí strany. Netflix nyní usiluje o změnu. Původní nabídka má už letos tvořit polovinu jeho programu. I to je důvodem zadlužení.

Disney – z partnera konkurent

Netflix nechce být jen alternativou k tradičním televizím. Má zjevně ambici konkurovat i výrobcům obsahu, od nichž dosud nakupoval. Letos chce firma utratit 8 miliard dolarů za natočení 80 filmů a desítky seriálů. Pro předplatitele to znamená, že minimálně jednou týdně budou mít šanci vidět film, který nikdo jiný nenabízí. Disney, společnost zhruba srovnatelná co do tržní hodnoty s Netflixem a jeden z dosud hlavních dodavatelů jeho obsahu, plánuje letos pouze 10 celovečerních filmů! Disney si samozřejmě novou situaci uvědomuje. Po ukončení licenční smlouvy v příštím roce proto už nebude partnerem, ale konkurentem Netflixu. Jako takový spustí vlastní streamovou televizi. Marvelovské komiksy a Star Wars z Netflixu zmizí. Uvidíme, s jakým dopadem. Dalším konkurentem v zádech je Amazon. Prozatímní internetová televizní dvojka s třetinou předplatitelů. Zato pořádný dravec! To všechno jsou situace, které Netflix musí aktuálně ustát. Pokud se mu to podaří, dokáže do budoucna definitivně proměnit nejen televizní, ale podle všeho i filmový trh.