I motoristé mohou přemýšlet zeleně

Jak vypadá budoucnost automobilů? Bude elektrická nebo hybridní a s autonomním řízením. I když v Česku s průměrným stářím vozů 15 let to tak zatím nevypadá.

I motoristé mohou přemýšlet zeleně

Navzdory našlápnuté ekonomice čeští motoristé ve vztahu se svými plechovými miláčky upřednostňují věrnost. Průměrné stáří vozů v Česku je totiž téměř 15 let. Zdá se, že s tímto faktem zatím výrazně nehýbá ani memorandum vlády z loňského října, kde se deklaruje podpora elektromobilům a autonomním vozům. Samotné automobilky už na vlnu udržitelného rozvoje masově naskakují, a tak je možná na místě stočit naše úvahy podobným směrem.

Návrat filtru

Někteří motoristé vyzrají na potíže se zanášením filtru pevných částic tak, že si ho nechají v autoservisu „odborně“ proděravět nebo rovnou vymontovat. Ušetří sice jednotky až desítky tisíc korun, jejich vůz ale chrlí do okolí extrémní množství škodlivin. Tato celkem široce rozšířená praxe však patří do motoristického středověku.

Vrak patří na vrakoviště

Skoro každá ulice ve velkém českém městě má svého „veterána“. Nejedná se o vyleštěného „Brouka“ z roku 1965, ale o rozpadající se čtyřkolý stroj, jehož majitel zvolil místo ekologické likvidace svérázný způsob odkladu. Nutno podotknout, že některé takové výstavní kusy k nám vozí i ze sousedního Německa, kde řeší problém „kam se starým dieselem?“. Jediný možný způsob, jak si vylepšit motoristickou karmu, je tak „vozidlo s ukončenou životností“ odvézt na autorizované vrakoviště. Alespoň to své.

Sen o baterii

Všichni o nich mluví, ale jen zlomek Čechů měl zatím možnost se v nich svézt. Řeč je o elektromobilech, které by v budoucnosti měly pomoci snížit emise ve velkých městech a přepravovat posádky i na větší vzdálenosti. Inovativně smýšlející firmy do svých flotil již tyto vozy zařadily, revoluce na českých silnicích se ale zatím nekoná. Sen o elektromobilitě sní řada Čechů včetně médií, která ráda informují o každém posunu.

Podle posledních informací z tisku například letos v prvním čtvrtletí vzrostl prodej elektromobilů o pětinu na 107 vozů. Čísla jsou nízká i proto, že vládne přesvědčení, že jsou tyto vozy drahé, nikdo je neumí opravit a síť nabíjecích stanic zatím není příliš hustá. Přirozený mezičlánek mezi kouřící současností a „nabitou“ budoucností tak zatím představují vozidla na hybridní pohon, tedy kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru. Hybridů se za první kvartál podle Svazu dovozců aut prodalo celkem 802.

Autonomní budoucnost s otazníkem

Dávnou diskuzi o tom, jak řešit problém, že elektromobily nevydávají typický chrčivý zvuk motoru a mohou tedy představovat problém pro chodce, kteří je neuslyší, přebily poslední události v Americe. Smolný byl především letošní březen, kdy ve Spojených státech usmrtil autonomní vůz chodkyni a ve druhém případě řidiče. Tyto vozy tedy zatím patří do „zelené“ budoucnosti, nejdříve ale bude nutné vyřešit problém spolupráce lidského faktoru s umělou inteligencí vozu.