Pokles evropského trhu s automobily na obzoru?

Ekonomické okénko Petra Dufka, analytika ČSOB

Nic netrvá věčně, ani růst automobilového průmyslu, z něhož už léta těží česká ekonomika. O recesi je ale stále velmi předčasné hovořit.

Pokles evropského trhu s automobily na obzoru?

Úspěchy české ekonomiky byly v loňském roce, podobně jako už v letech předcházejících, spojeny především s vynikajícím výkonem tuzemského průmyslu. A šlo samozřejmě především o ten automobilový, který představuje zhruba 9 % celé ekonomiky. O to více na mysli vyvstává otázka, jak dlouho ještě může česká ekonomika těžit z příznivého vývoje tohoto odvětví. Přece jen boom automobilového průmyslu trvá v Evropě už pět let a první známky nasycenosti se ve výsledcích registrací nových osobních vozů na některých dílčích trzích projevují už několik měsíců. Stojíme tedy už na konci expanze automobilového průmyslu?

Pokles nově registrovaných vozů o 5 %

Ještě než se podíváme na nejnovější čísla o registracích vozů, je třeba uvést, že sice jde o čísla, která mohou být ovlivněna netransparentními kroky některých prodejců či dokonce výrobců, avšak jsou to jediná srovnatelná čísla, která máme dlouhodobě k dispozici. Listopadové výsledky registrací (zjednodušeně prodejů) nových osobních automobilů na trzích zemí EU dopadly neslavně. Počet registrovaných vozů se snížil o téměř 5 %. Znamená to, že poptávce po nových autech v EU definitivně nedošel dech? Trh posledních pět let hbitě rostl a z podstaty věci jednou za čas musí přijít korekce. Otázkou je, zda už k tomuto obratu skutečně dochází, nebo jde o krátký záchvěv způsobený děním jen v několika málo zemích.

Největší propad prodejů v Británii, Nizozemí a Belgii

Z výsledků za jednotlivé země EU vychází, že téměř polovina propadu jde primárně na vrub útlumu, kterým prochází trh britský (–14,4 %). Tam skutečně prodeje aut slábnou již delší dobu a za celý rok 2017 se trh zmenšil o 5,7 %. Na vině je nepochybně nejistota plynoucí z brexitu, která nutí k přehodnocování investic domácnosti i firmy, nicméně stojí za to dodat, že britský trh rostl nepřetržitě už od roku 2012. Má tedy i určitý náskok vůči dalším velkým trhům a vlastně i celé EU.

Druhou za propad „spoluzodpovědnou“ zemí je Nizozemí s aktuálním výsledkem –50,6 %. Jde o trh, který se vlastně ještě ani pořádně neodlepil ode dna a padá už dva roky za sebou. Třetí v řadě je pak Belgie, kde, jak se zdá, trend míří k mírnému poklesu už více než půl roku. Mírný pokles má za sebou i Německo (aktuálně –1 %), nicméně výsledky tohoto největšího evropského trhu zatím nenaznačují, že by se prodeje aut už dostaly do fáze útlumu. I tak se zde v roce 2017 prodalo nejvíce aut za posledních osm let a průzkumy mezi spotřebiteli svědčí o tom, že zájem o nové vozy ještě neopadá. A podobně vyznívají i výsledky z francouzského a italského trhu.

Je předčasné hovořit o recesi

Růst evropského trhu za celý rok 2017 (+3,4 %) byl podle očekávání poloviční ve srovnání s výsledky roku 2016. Celkově se dá říct, že ačkoliv jsou prosincová čísla slabá, o recesi automobilového průmyslu je stále velmi předčasné hovořit. Pro letošní rok lze předpokládat, že se tempa prodejů budou pravděpodobně dále snižovat. Neměla by proto překvapit ani závěrečná „kladná nula“. Trh se tak zřejmě krátkodobě přiblíží stavu plné nasycenosti, i když to průzkumy mezi spotřebiteli zatím příliš nenaznačují. Samozřejmě ve výhodě nyní budou ti výrobci, kteří dokážou rychleji inovovat a vycházet vstříc poptávce po větších vozech SUV. Pro českou ekonomiku bude zpomalení evropské poptávky znamenat i menší prostor pro tuzemský růst. Na druhou stranu je však otázka, jestli vzhledem k naplněným kapacitám by měl tuzemský automobilový průmysl vůbec nějaké rezervy pro teoretickou expanzi.