Konec adrenalinu! Teambuildingy staví na tematických hrách

Už žádné paintballové přestřelky nebo překonávání opičích drah. Mnohem více zaujmou geolokační soutěže nebo program ve stylu Pevnosti Boyard.

Pokles evropského trhu s automobily na obzoru?

Překonávat lanové překážky několik metrů nad zemí s roztřesenýma nohama, a to celé za povzbuzujícího ryku spolupracovníků z firmy. Padnout po zádech do náruče kolegovi, kterého jste potkali jen dvakrát u kávovaru, nebo si „vystřelit“ na šéfa při zběsilé paintballové bitvě. To je jen několik ukázek ještě donedávna hojně rozšířených aktivit v rámci firemních akcí, takzvaných teambuildingů, jejichž účelem je stmelování kolektivu a hledání slabin v týmech.

Podle zástupců firem z branže ale moderní trendy nahrávají spíše činnostem postaveným na dobrovolnosti. Tedy tematickým a únikovým hrám s využitím moderních technologií a nabídce solidní alternativy programu pro zaměstnance, kteří se na některé disciplíny necítí. „Je jistě zážitek pro účastníka, když se překoná. Ze zásady by se ovšem lidé k takovýmto aktivitám neměli nutit a pro členy týmu by měla být připravena důstojná alternativa. Tak aby se cítili dobře. Je potřeba si uvědomit, že to, jak pracuji v týmu účetních, opravdu nezávisí na tom, jestli bez problémů skočím z dvanácti metrů do vody,“ říká Karel Šotola, jednatel společnosti Tern event, která pořádá firemní akce na Olomoucku.

Táhnou programy s příběhem

Podle Šotoly stále vládnou klasické skupinové aktivity, ale podpořené změnou prostředí. „V poslední době hodně realizujeme detektivní příběhy v historických městech, kde týmy společně řeší záhadu a přitom objevují krásy historických památek, které nejsou běžným turistům dostupné,“ vysvětluje.

Jeho názor potvrzuje i Jiří Zmidloch, jednatel brněnské Z-AGENCY. Adrenalin už dávno není hlavní doménou. Klienty spíše zajímají programy s příběhem či legendou například ve stylu Indiana Jones nebo Pevnost Boyard. Správná skladba programu se musí vyladit dopředu, i bez adrenalinu se lidé mohou velmi dobře bavit, když má aktivita nápad,“ říká Zmidloch. Poukazuje také na to, že z hlediska trendů se začínají čím dál více prosazovat moderní technologie. Mezi nejoblíbenější programy tak patří geolokační týmové soutěže s tablety, například náš Treasure Hunt,“ uzavírá.

Módní dobrovolnictví

Firmy mají podle Zmidlocha také čím dál více zájem o filantropické teambuildingy, jejichž výsledný „produkt“ mohou zaměstnanci věnovat potřebným. V případě Z-AGENCY se například jedná o stavby hmyzích domků a ptačích krmítek, které firmy následně darují do vybraných dětských školek.

Šotola naopak považuje tuto variantu spíše za přechodný módní trend. Podobná akce podle něj může dopadnout dobře, jen pokud má tým sklony k dobrovolnictví a sám si je zvolí jako hlavní náplň. „Pokud se ale firma rozhodne tuto strategii aplikovat násilně jako teambuilding, dopadá to jako bramborové brigády za dob socialismu. Brigádníky víc baví házet po sobě brambory než je sbírat,“ uzavírá.

Relaxace na firmu

Trh s firemními teambuildingy také hodně ovlivňuje jejich popularita mezi zaměstnanci. Ti totiž vzhledem k příznivé situaci na trhu práce čím dál více rozhodují o firemních benefitech. A klasické teambuildingy nestojí na vrcholu žebříčku popularity. Podle nedávného šetření personální agentury Grafton Recruitment se v první pětce umísťuje 13. či 14. plat a pravidelné bonusy, příspěvek na bydlení, možnost využití služebního vozu pro soukromé účely či práce z domova.

Teambuildingy proto na sebe berou novou podobu. Trendem se stávají například takzvané incentivní cesty, relaxační pobyty pro zaměstnance bez nutnosti hledat hranice vlastních možností. Tyto motivační zájezdy se orientují na zážitky a dobrodružství. Vedle zahraničních cest jsou u firem populární i tuzemské výjezdy. Ty často navazují například na školení či semináře. Firma zaměstnancům pobyt o několik dní prodlouží a připraví pro ně program zaměřený na aktivní odpočinek.