Auto „na baterky“ chce čím dál víc Čechů, překážkou je však cena

Elon Musk, americký podnikatel a vizionář, představil na začátku července nový model elektromobilu Tesla Model 3. Dostal jej dokonce jako dárek ke svým 46. narozeninám. Tesla se tímto modelem chce přiblížit masovým producentům levných automobilů pro širší okruh zákazníků. Stojí však o ně sami motoristé?

Auto „na baterky“ chce čím dál víc Čechů, překážkou je však cena

Výhodou nového elektromobilu je jeho pořizovací cena, která je oproti původním modelům výrazně nižší, i když si vůz ponechává prakticky stejné vlastnosti jako ty předchozí. Zákazníci za něj zaplatí 35 tisíc dolarů, tedy přibližně 800 tisíc korun. Právě tato zpráva určitě potěší řidičky a řidiče v České republice.

Vysoká pořizovací cena elektromobilů představuje hlavní důvod, proč se Češi do nákupu elektromobilů v současné době moc neženou. Doposud se cena jednoho elektromobilu nejčastěji blížila jednomu milionu korun u nových aut. Ojeté starší modely vyjdou levněji, ale zase našinci nenabídnou příliš dlouhou dojezdovou vzdálenost. Zatím tedy brázdí české silnice asi jen 1 200 aut na baterie. Je to však zhruba o 200 více než na konci loňského roku. A statistiky ukazují, že Češi o toto téma zájem mají. Z nedávného průzkumu společnosti Datank pro ČSOB Leasing vyplynulo, že koupi elektromobilu aktuálně zvažuje více než třetina Čechů. Pokud by pořizovací cena auta „na baterky“ odpovídala ceně běžného vozu, uvažovalo by o jeho koupi až 75 % respondentů.

Je však patrné, že boom elektromobility se chystá nehledě na zájem či nezájem spotřebitelů. Nahrávají mu přísné emisní limity Evropské unie, které trápí nejednoho výrobce vozů na tradiční pohon. V neposlední řadě mu hraje do karet i aktuální vlna nevole, která se zvedla proti dieselům. V Evropě už jejich podíl u nově registrovaných vozidel klesl pod 50 %. Důvodem je rostoucí přesvědčení, že diesely nepomáhají snižovat emise, nýbrž naopak.

Je překvapivé, že navzdory nevyhnutelnosti nástupu elektromobilů řada známých automobilek v této oblasti zaspala. V trojici největších výrobců elektromobilů za loňský rok je jen jediný tradiční – Renault. První je čínský BYD, třetí americká Tesla. Většina ostatních tento segment dlouhodobě spíše ignorovala a nevěřila mu. O místo leadera má nově zájem i automobilka Volkswagen, která bude muset do své transformace investovat do roku 2025 desítky miliard eur. Do té doby totiž chce uvést na trh 30 elektrických a hybridních vozů a prodávat jich dva až tři miliony ročně. Podobně Škoda Auto plánuje, že do stejného roku bude každé čtvrté prodané auto poháněno čistě elektrickým či kombinovaným pohonem a v nabídce bude mít do té doby pět modelů elektrických vozidel.

Poslední hřebíček do rakve autům s výfukem by mohla zatlouct vláda nového francouzského prezidenta Emmanuela Macrona, která nedávno oznámila ukončení prodeje vozidel na benzinový a naftový pohon do roku 2040. Bude zajímavé sledovat, zda se trendu stihne přizpůsobit i Česko. Světlo by měl do problematiky vnést Pakt pro budoucnost automobilového průmyslu, který má vzniknout do konce léta společným úsilím členů vlády, představitelů průmyslu a dalších partnerů. Do té doby se fanoušci elektromobilů musí spokojit jen s mlhavou vizí, že v budoucnu bude v každé české garáži trůnit wallbox, tedy domácí dobíječka.