Příležitost pro startupy: Češi se chtějí stravovat zdravě

Už netoužíme po potravinách „bez příběhu“ plných chemických náhražek a nechceme ani do restaurace, která nemá kladné hodnocení. Zkrátka se u nás šíří vlna zdravého a pohodlného nakupování a stravování. Tohoto trendu si podnikatelé už dávno všimli. V minulých číslech jsme psali o úspěšných technologických a zdravotnických startupech. Nyní bude řeč o těch, které se zaměřují na zdravé potraviny, nakupování online a úroveň restaurací.

Příležitost pro startupy: Češi se chtějí stravovat zdravě

Revoluci ve zdravém stravování odstartovaly farmářské trhy. Jejich kult se postupně přenesl i do kamenných prodejen a ovoce, zelenina i maso z lokálních farem se staly hitem. Samotní farmáři přitom garantovali původ potravin i jejich kvalitu. Pokud jste však chtěli tyto potraviny koupit ve svém oblíbeném supermarketu či v jiné prodejně, hledali jste marně.

Sklizeno na scéně

Mezery na trhu se chopil podnikatel David Kukla, který zhruba před šesti lety založil svoji první prodejnu Sklizeno, a to v Brně. Dnes se z nesmělého startupu, který nabízel alternativu českým supermarketům kvalitními a zdravými potravinami s důrazem na lokální a bio produkci, rozvinula síť celorepublikově známých obchodů.

Zkraje čelil David Kukla bizarním situacím, kdy například farmář nedodal vejce, protože je prodal na svatební hostinu. Sýrař dodal zkažený sýr, protože ho vezl v autě ve třiceti stupních. Po dvou letech fungování první prodejny ale Kukla získal – údajně u lednice se steaky – prvního strategického investora a věci se začaly měnit. Dalším milníkem bylo jeho spojení s brněnským investorem Petrem Borkovcem. Oba si pak začali plnit sen o síti prodejen zdravého životního stylu. Zhruba před rokem přikoupili konkurenční síť Náš grunt s dvacítkou obchodů. Do sítě nyní patří i značka My Food.

Rohlik.cz ušetří rok života

Další hvězdou v oblasti nakupování a prodeje potravin, tentokrát v podobě roznáškové služby, je Rohlik.cz. Online obchod s potravinami je na trhu od srpna 2014.

Podnikatel Tomáš Čupr, který mimo jiné stojí za založením portálu Slevomat.cz, a jeho investiční partneři přišli s tím, že garantují rozvoz potravin do 90 minut. Čupr odhodlaně tvrdil, že nakupováním online se dá za život ušetřit zhruba rok čistého času, a to i tím, že po prvních nákupech lze objednávku zopakovat jedním kliknutím. Ani ne rok po svém vzniku získal Rohlik.cz investici ve výši desítek milionů korun, a to díky vstupu nového partnera, logistické společnosti HOPI. E-shop v loňském roce zvýšil obrat meziročně třikrát na 960 milionů korun. Letos očekává tržby minimálně dvě miliardy korun.

Zhruba rok po vzniku Rohliku.cz přišla konkurence s obchodem Kolonial.cz. Za tímto e-shopem s potravinami stojí společnost E-commerce Holding, spoluvlastněná skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Kolonial.cz nedávno představil takzvaný „dynamický pricing“, tedy princip, kdy s rostoucím počtem kusů v košíku postupně klesá kusová cena zboží.

Restaurace pod lupou

Další inovativní platformou, v tomto případě v oblasti hodnocení a rezervace míst v restauračních zařízení, je webová služba Restu.cz. Na počátku šlo primárně o rezervační systém. Dnes se jedná současně o marketingový nástroj restaurací a službu pro jejich hosty. Budoucnost webu vidí zakladatelé v mobilní aplikaci, která pomáhá například návštěvníkům města vybrat restauraci v dosahu a s dobrými recenzemi. Aktuálně má web v databázi téměř 17 tisíc restauračních zařízení v Česku a chystá expanzi na Slovensko. Portál žije z poplatků hostinských zařízení, která za své členství platí, protože jim web šetří čas s propagací na internetu. CEO projektu Pavel Suchánek se před dvěma roky nechal slyšet, že chce z Restu.cz udělat Facebook pro restaurace. Zatím se mu podařilo usadit ke stolům přes šest milionů hostů.

Na internet, nebo do obchodního domu?

Jak vidno, startupoví tahouni se opravdu snaží, aby do českých domácností vnesli pohodlí, kvalitu a vysokou úroveň stravování. Uvidíme, kam se nakonec pomyslné misky vah přikloní a zda Češi upřednostní nové trendy před klasickým nakupováním. Atmosféra prodejny, kde nakoupíte z větší části to, co vůbec nepotřebujete, funguje pořád. Stejně jako slevové akce a věrnostní kartičky. Třeba se po vlně „donáškových služeb“ ještě dočkáme revoluce v podobě renesance nákupních tašek na kolečkách.