Snapchat je na burze, ale s mnoha otazníky

Jaroslav Vybíral, investiční analytik, ČSOB Asset Management

V březnu se uskutečnila jedna z nejočekávanějších primárních emisí roku – na burzu vstoupila sociální síť Snapchat. Investoři si ale lámou hlavu. Vydají se její akcie úspěšnou cestou jako Facebook, nebo je naopak čeká úskalí, kterým čelí většina sociálních sítí?

Snapchat je na burze, ale s mnoha otazníky

Je dost možné, že aplikaci vůbec neznáte nebo jste o ní jen slyšeli. O co jde, vám spíše prozradí vaši známí a příbuzní ve věku 18–24 let. Přes Snapchat si posílají obrázky a krátká videa, která po sobě nezanechávají viditelnou digitální stopu.

Vstup na veřejný trh? Ano, ale bez hlasovacích práv

K primární emisi došlo ve středu 1. března 2017. Dosavadní majitelé nakonec umístili akcie na trhu za 17 dolarů, výše než původně avizované pásmo 14–16 dolarů. Firma vybrala 3,4 miliardy dolarů, což ji celkově ocenilo zhruba na 24 miliard dolarů. Drobným zádrhelem pro některé investory může být, že nabízené akcie s sebou nenesou žádná hlasovací práva. Snapchat akcionáře sice žádá o finanční injekci, ale o rozhodnutí nad strategickým směřováním firmy se bez diskuse postará současné vedení. Tento přístup není obvyklý a leckterého investora může odradit.

Bude vadit ztrátové hospodaření? Základním parametrem úspěchu je růst uživatelů

V prospektu k emisi firma odhalila, že za rok 2016 utržila 405 milionů dolarů (meziročně své tržby znásobila šestkrát!), z čehož ale vyprodukovala čistou ztrátu 515 milionů. Na první pohled divoké hospodaření, ale firma už aspoň získává tržby. U ztrátové firmy v časném stadiu překotného růstu se ale investoři zaměřují na růst uživatelů. Jen ten totiž může přitáhnout větší zájem inzerentů, generovat tržby a časem snad i zisky. Růst základny Snapchatu ale koncem roku 2016 nepříjemně zpomaloval – momentálně má asi 301 milionu měsíčních uživatelů. Facebook pro srovnání disponuje základnou 1,8 miliard měsíčních uživatelů a tržní kapitalizací 391 miliard dolarů. Prostor pro růst tady tedy je. Současných 158 milionů uživatelů tráví na Snapchatu v průměru půlhodinu denně, což je hodně. Důležité bude, co předvede konkurence – ostatní sociální sítě nedávno doplnily funkci posílání krátkých videí, čímž bezprostředně ohrožují unikátnost aplikace.

Růžový pohled přes Spectacles

Možná si mnozí investoři při posuzování výhodnosti a rizikovosti investic nasadí na oči Spectacles, prémiový produkt Snapchatu. Jde o brýle, s jejichž pomocí můžete natáčet video a rovnou je zveřejňovat. Brýle mají status takřka nedostupného zboží, prodávají se minimálně za 130 dolarů v náhodně a utajovaně rozmisťovaných prodejních automatech. K dispozici jsou i na webu spectacles.com nebo třeba na Amazonu, ovšem s výrazně prodlouženou dobou dodání (4 týdny), resp. za citelně vyšší cenu.

Videoobsah jako budoucnost

Jak tedy naložit s akciemi Snapchatu? Koupit, nebo ne? Primární emise podle všeho přináší řadu neznámých a o technologických firmách to platí dvojnásob. Investice do mladé sítě se tak stává ještě méně jistou sázkou na „černého koně“. Pokud však věříte v mladou generaci, pro niž je konzumace videoobsahu hlavním komunikačním kanálem, jde o jednoznačný příslib. Připadá vám to jako utopie, která se nikdy nebude realizovat? Možná, ale vzpomeňte si na naše babičky, které vyrostly na rádiu, aby se postupem času přesunuly k televizním obrazovkám a staly se z nich věrné divačky.