Výhody chytrého symbolu na burze

Jaroslav Vybíral, hlavní stratég ČSOB AM

Po vstupu na burzu je firma identifikovaná tzv. tickerem, tedy zkratkou, která se objevuje ve všech obchodních systémech. Některým šťastlivcům se dokonce povede získat chytrý symbol, který není jen nesmyslnou zkomoleninou, ale slovem s konkrétním významem. Příkladem je třeba Ferrari a její RACE. Jaké ekonomické výhody to pro něj pak může mít?

Daniel Kahneman, nositel Nobelovy ceny za ekonomii z roku 2002, se uvedenému tématu věnuje ve své knize Myšlení, rychlé a pomalé v kapitole určené kognitivnímu vnímání. V ní popisuje, že společnosti se snadno vyslovitelnými jmény evokuje pozitivní náhled a tato jména ve svém důsledku vedou k lepší výkonnosti akcií krátce po uvedení na burzu, i když tento efekt časem vyprchá.

Co je však zajímavější, emise s chytrým obchodním symbolem si mohou výhodu udržet i dlouhodobě. Kahneman v tom ovšem není sám, světlo světa spatřily minimálně další dvě studie z dílny amerických ekonomů, které potvrdily, že firmy se snadno zapamatovatelným symbolem přirozeně přitahují pozornost a mají tendenci překonávat výkonností trh.

Máte větší šanci zvýšit hodnotu své firmy, pokud ji prodáte s chytlavým symbolem? Ano, protože investoři jsou lidské bytosti, které si snáze zapamatují zkratky. Principy behaviorální ekonomie si v posledních letech vydobyly respekt mezi ekonomickou i investorskou veřejností, a profesor ekonomie Richard Thaler za ni dokonce dostal Nobelovu cenu v roce 2017.

Všichni jsme emocemi ovládaní jedinci, racionální homo economicus je učebnicová naivita. Hodnocení akcií podle jejich názvu a symbolu nakonec může být drobným střípkem do mozaiky behaviorálního přístupu k ocenění firmy. Pamatujme však, že sebelepší název nezakryje nefunkční obchodní model či přepálené ocenění.