Letiště jsou investičně zajímavější než aerolinky

Státy už mnoho let obvykle regulují odvětví ekonomiky, ve kterých podnikají infrastrukturní firmy. Podle analytika ČSOB Asset Management Miroslava Adamkoviče je to výhoda, protože investory až na výjimky nic nepřekvapí.

Letiště jsou investičně zajímavější než aerolinky

Slovo infrastruktura podle slovníku pochází z francouzštiny a znamená „"pod budovou"“. Patří sem jakékoliv sítě potřebné pro fungování budovy, města či společnosti. Tedy třeba dodávky vody, energií, přeprava ropy a plynu, silnice či železnice nebo datové služby, včetně internetového připojení. Infrastrukturní firmy tedy jsou dodavatelé těchto služeb.

Přímé investice do akcií infrastrukturních firem mají potenciál i svá rizika

Když investor umístí peníze přímo do akcií jednotlivých firem, může bez diverzifikace vydělat víc než ve fondu, ale také víc prodělat. Typickým představitelem infrastrukturních titulů je italská Atlantia, která provozuje dálnice. Po pádu mostu v Janově cena akcií této společnosti propadla. Pokud je takový titul součástí fondu a má zastoupení jen v řádech několika procent, nemá to takový dopad. V případě přímých investic je potřeba vnímat i unikátní riziko společnosti.

Letiště jako zajímavý byznys

V posledních letech se letištím v Evropě a třeba v Latinské Americe dařilo. Zhodnocení akcií většiny evropských letišť překonávalo výnosnost akciových indexů. Za leteckou přepravou si lidé většinou představí aerolinky, což je komplikovaný byznys, třeba kvůli stávkám a konkurenčnímu boji jednotlivých značek. Podívejte se naopak na letiště, která si také při geografické vzdálenosti tolik nekonkurují. Letištím je úplně jedno, kterým letadlem které společnosti letíte a jestli přiletíte boeingem nebo airbusem. Stačí, že přiletíte.

V nabídce máme i sektorový fond

Pro ty, kteří preferují investice prostřednictvím fondů, máme i sektorový fond zaměřený právě na infrastrukturní společnosti. Podílový fond vodního hospodářství měl v minulých letech dobrou výkonnost, zhodnocení v posledních pěti letech bylo 8 % ročně. U tohoto fondu platí, že volatilita je oproti běžnému akciovému indexu nižší (asi o 20 %).

Ze zajímavých podniků jsou tam třeba vodohospodářské firmy z Pekingu, Manily či Sao Paula. Ty u nás známější zastupuje např. Veolia, která působí i v České republice.

U infrastrukturních fondů doporučujeme delší investiční horizont

U široce diverzifikovaných akciových fondů doporučujeme pěti- až sedmiletý investiční horizont. U infrastrukturních fondů by měl být investiční horizont ještě delší – minimálně sedm nebo až deset let. Samozřejmě závisí i na zaměření daného fondu.

Celý článek najdete na stránkách Hospodářských novin.