Technologie vládnou mileniálům i investicím

Jaroslav Vybíral, investiční analytik ČSOB AM

Google, Apple, Facebook. Všichni je známe a využíváme jejich produkty. Jde o symboly naší doby, doby uspěchané a technologicky propojené. Mezi nejhodnotnější firmy dle tržní kapitalizace se řadí ještě Amazon a Microsoft. Tato silná pětka firem ovlivňuje naše životy mnohem víc, než si možná sami myslíme.

Technologie vládnou mileniálům i investicím

Před deseti lety byla situace v čele žebříčku nejhodnotnějších firem naprosto jiná. Máloco ilustruje změnu našich spotřebních návyků jako pohled na pětici nejhodnotnějších firem – např. v roce 2006 stály na špici ropný gigant ExxonMobil, konglomerát General Electric, těžař ropy Total, největší americká banka Citibank a z technologického sektoru pouze Microsoft, který si dlouhodobě udržel výsostné postavení mezi vyvolenými.

Technologie a mileniálové v plenkách

Burzovní pamětníci si pamatují bolestné prasknutí tzv. technologické bubliny na přelomu milénia. Zatímco investoři krváceli, z dnešního hlediska byly technologie doslova v plenkách. Ve stejné době se však v plenkách nacházela i generace, která na technologiích vyrostla. Pozoruhodný fakt! Představme si jeden den v životě dnešního mladého člověka. Po probuzení na svém iPhonu (Apple) zkontroluje zprávy od přátel na sociálních sítích (Facebook), pozdraví se s kamarády (WhatsApp – vlastní jej Facebook), vyhledá si potřebné informace (Google) a zhlédne nová videa (YouTube – patří Googlu). Pokud dochází nějaký ten čas do školy či se již nachází v pracovním věku, přichází do kontaktu s programy od Microsoftu.

Prehistorická forma komunikace

Takto strávený čas online je velmi cenný pro inzerenty, kteří si uvědomují, že tradiční formy komunikace už mladší publikum zkrátka neberou. Mám na mysli především klasickou televizi a tištěné noviny. Možná bychom je mohli nazvat starodávnými či nemoderními médii (snad se nikdo neurazí). Podívejte se třeba na Netflix – televizi v mobilu: za pár dolarů měsíčně si divák může z programové nabídky kdykoli pustit cokoli.

Konec televize…

Burzovní realitou všedních dní je, že technologické společnosti z amerického indexu S&P 500 patří mezi nejvýkonnější nejen letos (od začátku roku posílily o 37 %), ale i v posledních letech. Navzdory stále rozumnému ocenění díky růstu tržeb, zisků i cash flow většiny firem vidíme na trhu, dle mého úsudku, některé těžko odůvodnitelné případy. Kupříkladu již zmiňovaný Netflix (firma míří k 115 milionům předplatitelů) masivně investuje do vlastní filmové tvorby a povedla se mu v minulosti nejedna trefa do černého: House of Cards (Dům z karet), Narcos nebo Orange is the New Black. Akcie Netflixu se vezou na vlně mimořádně silného příběhu faktické smrti klasické televize. Firma „mění uživatelské návyky a jde proti celému zkostnatělému televiznímu odvětví“. Její akcie jen letos vyrostly o takřka 60 %. Vlastní produkce je však drahá, firma se zadlužuje a utrácí hodně hotovosti.

… a konec kamenných obchodů

Obdobným příběhem je Amazon, navíc ještě podpořený silnou osobností zakladatele Jeffa Bezose (mimochodem současně nejbohatšího člověka planety). Bezos doslova dobyl Ameriku a příběh jeho Amazonu tkví také v tom, že „mění uživatelské návyky a jde proti celému zkostnatělému odvětví“ – ten však jde proti klasickým kamenným obchodům. V poměru ke svým tržbám je sice velmi málo ziskový, ale investorům to vůbec nevadí. Akcie letos vzlétly o 47 %. Otázka je, kdy to začne vadit regulátorům a politikům. Když firma z nejhodnotnější pětice prakticky nepřispívá do veřejných rozpočtů, asi to úplně v pořádku nebude.

Jaká nás čeká budoucnost?

Bez technologií se neobejdeme. Otázkou zůstává, co to znamená pro investory. Jsem přesvědčen, že technologické firmy mají před sebou zářnou budoucnost. Bohužel mezi stálicemi je i spousta budoucích hvězd padlých. Pokud však investujeme s rozvahou, tato „hvězdná problematika“ nás nemusí investičně trápit a s radostí můžeme využívat technologické cool vychytávky stejně jako ostatní spotřebitelé.