I české startupy mají ambici dobýt svět

Většina z nich má krátký život, což v praxi znamená, že nepřežijí ani první rok existence své webové stránky. Mnohé jsou postaveny na bizarních nápadech, které nemají šanci si dlouhodobě udržet zákazníky. Některé vznikly jako kuriozita, přesto získaly množství klientů. Řeč je o startupech, společnostech, jejichž cílem je nabízet inovativní produkt nebo službu. Mají sice potenciál rychlého růstu, ale zpravidla potřebují počáteční investici, aby se mohly rozjet.

I české startupy mají ambici dobýt svět

Na úplném vrcholu jsou dnes společnosti, z nichž postupně vyrostly investiční hity s akciemi obchodovanými na prestižní newyorské burze, kde akcionářům zhodnotily jejich investice na několikanásobek původní hodnoty. Mezi takové patří i Facebook, Google nebo Apple.

Startupové firmy, které se se svými nápady a inovacemi na trhu chytí, se v rekordním čase stávají uznávanými globálními značkami. Další firmy se pak snaží tento úspěch napodobit. Je to trend, který tu nikdy předtím nebýval.

V Česku s nálepkou startup vznikají především společnosti, které rozumí internetovému prostředí a staví na něm své know-how. Řadě z nich se již podařilo úspěšně proniknout i do zahraničí. Jedná se například o GoodData, Brand Embassy či SpaceKnow.

České startupové střípky

Začněme společností GoodData, která se pohybuje v oblasti business intelligence a správy dat. Vznikla v roce 2007 a stojí za ní Roman Staněk, který je považován za nejúspěšnějšího Čecha v Silicon Valley, proslulého startupového centra ve Spojených státech. Vývojáři GoodData však sídlí v Praze a Brně. I proto si Staněk tak dvakrát ročně zaletí do Česka. Jinak je ale jeho hlavní adresou už 20 let Kalifornie. Staňkovy začátky však neměly se slunnou Kalifornií nic společného. Začínal s prodejem „krabicového“ softwaru, který vozil ve své staré Felicii a nabízel ho firmám.

GoodData analyzuje data a vyvozuje z nich závěry, jež firmám pomáhají lépe se rozhodovat v klíčových situacích. Jedná se například o informace, které podpoří růst prodeje či pomohou zlepšit péči o zákazníky. Mezi jejich 40 tisíc klientů patří například firma Software AG, Time Warner Cable, Capgemini nebo Pandora Media.

Brand Embassy je zase společnost, která pro své klienty řeší spokojenost jejich zákazníků. V jejím podání se tedy jedná o software, který pomáhá firmám řešit zákaznický servis. Agenturám nebo call centrům umožňuje reagovat na stížnosti zákazníků na sociálních sítích a tyto stížnosti pak řešit, evidovat a vyhodnocovat. V Česku ho používají například všichni hlavní mobilní operátoři nebo e-shop Zoot. Brand Embassy v posledních pěti letech vždy zdvojnásobovala tržby a aktuálně působí ve více než 30 zemích. Na investicích získala 4 miliony dolarů. Do roku 2021 se chce dostat na roční tržby 100 milionů dolarů.

Zakladatel Brand Embassy Vít Horký začal podnikat, jak jinak, už během studia na střední škole. S gustem se věnoval počítačové grafice a tvorbě webových stránek. A hned jednu z prvně vytvořených se mu podařilo zpeněžit. Jednalo se o web pro elektrikáře. Vzápětí přišla další zakázka na internetový obchod a Horký měl našlápnuto ke své startupové budoucnosti.

Světová ekonomika z vesmíru

A konečně firma, která má údajně ambici být novodobým Googlem a je jednou z investory nejvyhledávanějších společností newyorského akciového trhu. Český startupový projekt SpaceKnow chce skrze satelitní snímky výrazně zprůhlednit celosvětovou ekonomiku. Jednoho ze dvou zakladatelů, Pavla Machálka, možná žene vpřed i fakt, že když opustil práci pro NASA, hledal pracovní příležitost u zmíněného Googlu, ale i Facebooku, Twitteru či Applu. Neúspěšně.

Díky strojovému učení a neuronovým sítím může ale nyní spočítat výkonnost ekonomiky státu nebo jednotlivé továrny. Vyhodnotí, jak se rozrůstají města, kde ubývá orné půdy, kolik je kde vlaků, jak jsou naložené, kolik je lodí v přístavu, kolik na sobě mají kontejnerů, odkud připluly a komu patří. Slušný výkon na kluka z pražského modřanského sídliště. Tedy vlastně kluky. Machálek se totiž se svým partnerem Jaroslavem Javornickým seznámil už na střední škole, a dokonce bydleli pár vchodů od sebe. Firma letos získala investici ve výši 4 milionů dolarů a byla oceněna na 17,5 milionu dolarů. Nyní čeká na další investici přesahující 10 milionů dolarů.

Stane se i SpaceKnow jednou uznávanou veličinou na Wall Street? To ještě nevíme ani ze satelitních snímků. Každopádně je jasné, že české startupy ve světě úspěch mají. Další firmy, které přesahují hranice České republiky, jako třeba Kiwi.com nebo STRV, určitě zmíníme v dalších příspěvcích, které startupům budeme věnovat.